måndag 17 juni 2013

Har varit en lugn vecka på traumafronten. Jag har nästan ägnat mer tid åt att försöka öppna ett bankkonto och att hitta en bil, än åt kirurgi. Hade ingen aning om att det kunde vara så komplicerat att skaffa ett konto - hyresavtal, underskrift av Commissioner of Oaths, Letter of introduction från min svenska bank, etc. - men det verkar gå i lås...
Att leta bil är ju en betydligt trevligare sysselsättning. Även detta har gått i lås, men mer om det framöver...

Nu lite kirurgi:


Vicrylnät och hemgjord vacc.
 
Det här är den skottskadade killen från förra veckan som vi relaparotomerade och lade upp transversostomi. Öppna bukar handläggs här initialt med Bogota-bag (dvs tom, mjuk droppåse) som sys till huden. Vid second-look - utan planerad ytterligare kirurgi - syr man in vicrylnät till fascian (dvs läggs direkt på tarmarna) och täcker med vac-förband. Man låter det hela sen granulera och täcker med delhudstransplantat. Patienten får alltså ett enormt bukväggsbråck, som man sen åtgärdar efter något år - har ännu inte sett det göras, men låter som ett avancerat företag.
Har försökt luska i varför man inte lägger opsite-sandwich under nätet, för att sedan succesivt dra ihop nätet tills man kan stänga fascian - och därmed bespara patienten ett stort bråck samt reoperationer framgent. Har inte fått något riktigt bra svar, men denna teknik kräver ju i princip narkos för omläggning, så jag tror att det är det som är haken. Har dock fått chefens tillåtelse att pröva denna teknik (som ju egentligen är etablerad), så vi får väl se...

Lördagsdygnet tillbringade jag på sjukan non-stop, för att inte missa något spännande. Det är nämligen lönehelg, vilket brukar generera en del intressanta fall. Total missräkning!!! Visst var det några knivstick, men inget operationskrävande.
Vad som dyker upp så gott som dagligen är s.k. crush syndrome till följd av misshandel med sjambok dvs piska. The sjambok är en typisk sydafrikansk företeelse - användes tidigare för att valla djur, men även av polisen. Tyvärr används den fortfarande flitigt som bestraffning ute i byarna - ett snabbare sätt att skipa rättvisa än att blanda in det officiella rättsväsendet.


                                                                  Sjambok victim

Vad som händer är att dom får rhabdomyolys, med efterföljande njursvikt. Skadorna graderas baserat på den initiala blodgasen (graden av metabol acidos), där ffa bikaronatnivån anses ha störst prediktivt värde. Behandlingen utgörs av riklig vätsketillförsel och en diures på åtminstone 1 ml/kg/h. I vissa fall krävs dialys och då får vi skicka vidare till Grey´s.  

Lördagsnatten var som sagt var lugn, men ett par operationer blev det. En 7-årig kille med två veckors anamnes på buksmärta. Tydligt status och resistens i höger fossa. Låg med höger höft rejält flekterad = det mest tydliga psoas tecken jag nånsin sett. Hade mycket riktigt en långt gången avkapslad appendicit, där blindtarmen i princip var uppäten av inflammationen och med pus och nekroser retroperitonealt upp längs högercolon.  Caekum var dock relativt frisk och appbasen var oblitererad, så vi gjorde bara en invagination, sköljde rent och lade ett drän.
Den här typen av blindtarmsinflammationer ser man knappast hemma i Svedala, men här är det vardagsmat. 60 % av alla appar är här perforerade vi operation! Anledningen är givetvis att folk väntar länge innan dom söker sjukvård. Ofta går dom först till någon healer som ger lavemang eller någon örtdekokt - när dom så småningom kommer till sjukhus har dom generell peritonit. Förra veckan hade vi en 20-årig kille som dog i multiorgansvikt efter blindtarmsinflammation. Det tänker man inte riktigt på när man står där hemma och pillar ut en liten flegmonös app!

Tidigt på söndagsmorgonen blev vi kallade till gyn.op. Gynekologen ville ha hjälp att lösa adherenser för att komma åt att göra kejsarsnitt. Hur länge hon hade hållit på vete gudarna, men att döma av narkosläkarens min var det en bra stund. (Tydligen var bakjouren på gyn inte så sugen på att komma in...) Hur som helst kunde jag inte riktigt se problemet - uterus låg i dagen. Kände ner med en hand på vardera sidan och på högersidan fanns det ett stort hematom i uetrusväggen. Jag är ingen gynekolog, men det kändes som en begynnande uterusruptur, så jag föreslog att vi helt enkelt skulle plocka ut ungen, vilket också gjordes. Hon var lite slö till att börja med, men piggade snabbt på sig (fråga mig inte om Apgar!).



Eftersom natten varit lugn och även innefattat några timmars sömn, så spenderade jag söndagen med att köra runt lite i omgivningarna. Tydligen ligger mycket av Sydafrikas skogsindustri ikring Pietermaritzburg. Det rör sig dock inte om skogar i vår mening, utan mer om plantager med eucalyptus o någon form av tall.


 
Omloppstider och så vidare har jag inte fått klart för mig än.  Men efter slutavverkning verkar det som att dom svedjebränner marken, innan plantering. Återkommer i denna fråga - om det nu är någon mer än jag som är intresserad av skogsskötsel...

Idag har jag varit ledig - det är helgdag i Sydafrika, Youth Day, till minne av några skolungdomar som dödades i samband med en demonstration på 70-talet. Ska dock ta mig en sväng in till sjukhuset ikväll och se om det dyker upp något...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar