söndag 2 juni 2013


Så har det redan gått en vecka, och inte ett j-vla dugg nytta har jag gjort. Men imorron ska jag börja jobba. Var och hälsade på mina nya kollegor häromdan o det verkar vara ett trevligt o avslappnat gäng. Och inte var det slipstvång heller, puh…

Tittade runt lite på sjukhuset. Visst är det trångt o patienter överallt (inga enkelrum här inte) men det verkar finnas det mesta – 6 respiratorplatser, nästan ny 64 slice CT, blodbank med tillgång även till trombocyter etc.

Satt med på ett Morbidity & Mortality meeting och nog verkar det finnas traumapatienter – ca 50 inläggningar pga trauma senaste veckan. Blev lite nervös dock – alla jäkla förkortningar – man fattar ju inte hälften… men, men det får väl lösa sig.
Det andra jag blev nervös över var att det verkar bli en hel del både thorax- och kärlkirurgi och det är man ju ingen kung på precis. Försöker plugga på så gott det går och frukost, lunch o middag ser oftast ut så här:
För er som inte är i kirurgibranschen så är Top Knife traumakirurgins bibel - lite fjantig titel kanske men mkt bra bok.
 

I övrigt så har jag nu hittat en lite mer permanent lösning på bostadsfrågan, ett gårdshus som jag flyttar in i 1 juli. Bilfrågan är ännu inte riktigt löst, men något med fyrhjulsdrift o rejäl frigång måste det ju bli, och jag har lite tentakler ute…  
 
Har jag kört omkring lite i omgivningarna. Var uppe till ett ställe som heter Howick falls, där det ska finnas en stor population utter. Inte såg jag några uttrar, däremot ngr bushbucks och utanför en restaurang i närheten stod den här skönheten från Arvika:
Gammal slåttermaskin - har en likadan själv hemma på logen...
 

Howick falls
 
 
Idag tog jag en tur ner till stränderna norr om Durban för att ta mig en titt på Indiska Oceanen. 25 gr i luften o 20 gr i  vattnet, så jag tänkte att jag får väl blöta ner min syndiga lekamen. Det skulle jag inte ha gjort. Som den insjöbadare jag är (och knappt ens det), så var jag inte riktigt beredd på kraften i vågorna, fick mig en rejäl smäll o en fin liten muskelbristning i baksidan av vänster lår. Så nu får jag halta in första dan på nya jobbet...
 
 

Spårö Båk? Nix - Umhlanga Beach

 

 

1 kommentar:

  1. Skönt att du är framme och lycka till på nya jobbet!

    SvaraRadera